Shame on me. Ja, echt. Het heeft tot nu geduurd voor ik eindelijk een antireclamesticker op onze brievenbus heb geplakt. Het is zo’n voor de hand liggende groene aanpassing en toch. De koopjesjager in mij vond het vroeger geweldig, al die reclamefolders. Kopje thee erbij, bladeren door alle blaadjes en bedenken wat ik deze keer weer nodig had. Waarom ik nu toch de beslissing maakte om reclamefolders  te vermijden met een brievenbussticker, en hoe je toch nog op de hoogte kan blijven van koopjes, dat lees je hieronder.

Minder afval

Je las het al in mijn groene voornemens voor dit jaar. Ik wil ons afval verminderen. De vele plastic verpakkingen die we hier wekelijks binnenkrijgen, dat kan beter. Maar plastic is niet het enige verbeterpunt. We zamelen dan wel altijd netjes ons papier apart in voor recyclage, maar het blijft toch echt afval. Het is nog altijd duurzamer om onnodig papier in de eerste plaats niet te verbruiken, dan het achteraf te moeten recycleren.

Reclame door de brievenbus

Bij ons bestaat het grootste deel oud papier uit reclamefolders, en ik denk dat dat in de meeste huishoudens niet anders is. Elke week krijgen we ongevraagd een dik pak reclame door onze brievenbus geschoven. Benieuwd hoe dik dat pak precies is? Ik deed de test en pakte de weegschaal erbij: bijna vijfhonderd gram.

500 gram maal 52 weken, dat is dus 26 kilo per jaar. En dan heb ik het nog niet over dikke catalogussen van meubel- of tuinwinkels die ook jaarlijks of per seizoen op de deurmat vallen. Die wegen een halve kilo per stuk. Bijna 30 kilogram papier per jaar dat ongelezen of na vluchtig doorbladeren in de vuilbak beland. Dat vind ik enorm veel.

Hoe noodzakelijk zijn die papieren folders nu echt?

Simpel, het is natuurlijk helemaal niet noodzakelijk. Zeker nu alle folders ook heel gemakkelijk online te bekijken zijn. De folders die wij thuis kregen, sloten eigenlijk niet meer aan bij onze behoeften. Onze vaste winkels zijn veranderd, en de producten die we kopen ook. We zijn niet meteen van plan om een nieuwe auto of een huis te kopen, en qua meubels hebben we nu ook wel alles in huis. Meer dan de helft van de reclameblaadjes ging dus ongelezen bij het afval.

Met het verduurzamen van mijn leven ben ik ook niet meer zo te vinden voor het kopen om te kopen. Ik denk nu liever twee keer na. Heb ik iets nodig? Dan is het fijn als daar toevallig een promotie op is. Maar verleid worden door promoties van dingen waarvan je niet eens wist dat je ze nodig had? Dat is eigenlijk toch belachelijk? Ik vind shoppen heel erg leuk, maar ik wil niet meer klakkeloos meedoen aan massaconsumptie. Zo besparen we bovendien ook geld.

antireclamesticker op de brievenbus

De oplossing: een antireclamesticker op de brievenbus

Nu is het dus zover: we vermijden al die reclamefolders met een brievenbussticker. Wist je dat die gratis te verkrijgen zijn bij de gemeente? Je hebt de keuze uit een Ja-Nee-sticker (dan krijg je geen reclamedrukwerk maar nog wel gratis pers zoals huis-aan-huisbladen) of een Nee-Nee sticker (dan krijg je geen enkele ongeadresseerde post meer). Ik koos voor de ja-nee-sticker omdat ik graag nog het gemeentelijke infoblad ontvang.

Vind je deze stickers echt te lelijk op je mooie brievenbus? Dan kan je online ook wat meer stijlvolle, metalen brievenbusplaatjes kopen (kijk bijvoorbeeld hier voor een ja-nee-plaatje of voor een nee-nee-plaatje).

Toch nog op de hoogte blijven van je favoriete winkels?

  • Installeer een app die alle reclamefolders bundelt, zoals Promobutler. Je kan er veel meer folders op bekijken dan dat je er thuis krijgt. Je kan aangeven wat je favoriete winkels, categorieën of merken zijn. Zo ben ik nu op de hoogte van promoties van winkels waar ik ook echt dingen zou kopen. Thuis kreeg ik bijvoorbeeld nooit een reclamefolder van Holland & Barrett, en via de Promobutler app wel!
  • Abonneer je op nieuwsbrieven via e-mail en krijg nieuwtjes en promoties in je digitale brievenbus. Ik vind zelf een app handiger, maar sommige winkels werken nu eenmaal niet met folders. In dat geval kan je ervoor kiezen om een nieuwsbrief met de laatste nieuwtjes en promoties te krijgen. Een overvolle mailbox vol reclame vermijd je door alleen te kiezen voor je meest favoriete shops, of door een apart mailadres aan te maken dat speciaal dient voor het lezen van al je nieuwsbrieven.
  • Als je de papieren folders echt niet kan missen, vraag dan aan de buren / je oma / vriendinnen of je even in hun blaadjes mag bladeren. Zo heb ik lange tijd onze folders doorgegeven aan iemand die er thuis geen kreeg. Zij blij, en ons papier kreeg een tweede leven.

Ik ben erg blij met deze makkelijke groene stap! Heb jij ook een antireclamesticker op de brievenbus?

Bewaren

Bewaren

Sofie

Hoi! Ik ben Sofie en schrijf hier met veel goesting over mijn groene lifestyle, eerlijk en bewust ouderschap en hoe het is om chronisch ziek te zijn. Vragen of opmerkingen? Laat hieronder iets van je horen, vind ik leuk!

17 Comments

  1. Ik heb ja/nee, want de reclamefolders zijn idd onnodig, en ze gingen voordat we de sticker hadden vaak zelfs ongelezen bij het oud papier, zo zonde. De huis aan huis blaadjes lees ik wel graag, dus die hebben we nog.

    1. Inderdaad zo’n zonde. Ik ben blij dat we de stap hebben gezet. En net zoals jij hou ik wel nog graag de huis aan huis bladen bij, om op de hoogte te blijven van lokale dingen. Die lees ik ook echt altijd.

  2. Bij ons hangt er al verschillende jaren een Nee/Nee sticker, maar helaas komt er toch veel ongeadresseerde post toe. Lokale zaken die de sticker negeren en hun flyers binnenstoppen, flyers van evenementen/kermissen/markten, veel politieke reclame, maandelijks gemeenteblad, enz. Ik vind het erg jammer dat onze wensen hierin genegeerd worden. Dat papier gaat bij ons rechtstreeks uit de brievenbus bij het oud papier. Zo’n zonde!
    Tip: je kan ook geadresseerde reclame bestrijden door je hier aan te melden: http://www.robinsonlist.be/

    1. Dat heb ik helaas ook al gemerkt in de twee weken dat hij nu hangt. De flyers! Gelukkig nog niet zoveel, en we besparen dus echt heeeeel wat kilo’s nu, maar toch. Het is inderdaad niet sympathiek dat ze de sticker dan negeren. Geadresseerde reclame krijgen we niet veel, maar goeie tip!

  3. Ja, dat hebben wij ook gedaan. Bij ons werkt het heel goed, we hebben bijna nooit meer reclame en zelfs geen flyers. We hebben zelfs een sticker tegen verkopers aan de deur, erg hè;-P?

  4. Wat een goede stap inderdaad! Ik schrok ook echt van het gewicht van al die pakketten met reclamefolders. Dat tikt per jaar echt heel erg aan. Goed idee van die app en folders lezen bij anderen is ook een slimme tip om de productie van papier voor folders te bestrijden. Mijn moeder leest wel graag de folders, maar als ik op mezelf woon, zou ik ook overwegen om zo’n sticker op mijn brievenbus te plakken.

    1. Zeker als je je nog voorstelt dat dit bij de meeste huishoudens wordt verdeeld en het gewoon ongelezen in de vuilbak terecht komt! Ik vond het ontdekken van die app echt wel handig!

  5. Wij hebben een nee/nee sticker maar het gemeenteblad ontvangen we wel gewoon. Af en toe sluipt er ook nog wel iets anders door maar al bij al valt het goed mee!

  6. Al jaren één van de eerste acties in een nieuw huis: ja nee sticker plakken 😎 Huis aan huis bladen vind ik nog wel handig. Maar al die nutteloze papiertroep voor dingen waarvan ik 99.9% niet nodig heb hoef ik niet 🙂

  7. Goede actie, dat scheelt inderdaad heeeeeel veel papier!
    Ik ben juist ook op geen enkele nieuwsbrief geabonneerd, ook niet van winkels waar ik weleens wat koop, omdat ik juist helemaal niet wil weten wat er in promo is. Ik koop iets omdat ik iets nodig heb – en anders niet 🙂 Net zoals ik tegenwoordig ook gewoon verzendkosten betaal ipv mijn digitale winkelwagentje te vullen tot het bedrag waarop de verzending gratis is.

    1. Ja, echt stom dat we het nu pas doen maar ja, beter laat dan nooit! En inderdaad, ik ben ook wel fan van het idee om gewoon niet te kopen omdat er toevallig een promotie is. Van die verzendkosten is een moeilijke, dat doe ik namelijk meestal wel. Maar ik vul het enkel en alleen bij met dingen die ik echt sowieso nodig heb. Helpt wel dat ik meestal bestel bij praktische winkels, zodat ik altijd wel nog handzeep of een voorraad thee of ….. kan aanleggen, dingen die ik sowieso toch nog koop op den duur. Als je bijvoorbeeld online kleding shopt ofzo is het natuurlijk weer een ander verhaal!

  8. 26 kilo, wauw! Leuk dat je dat eens gewogen hebt. Bij ons hangt er ook zo’n sticker, maar ik heb de lokale reclameblaadjesverdeler toch 3 keer moeten aanspreken vóór ie begrepen had dat het ook voor hem geldt. Grr! ☺

  9. Dat was zo ongeveer het eerste wat ik in orde bracht toen we verhuisden. Ik ben nooit een reclamefolderfan geweest; de stapel reclame belandde rechtstreeks bij het papier. Al die kortingen, het interesseerde me gewoon niet en zette enkel aan tot het kopen van spullen die ik niet nodig had…. en inderdaad er waren maanden dat ons oud papier enkel uit die reclamefolders bestond, en dat lag dan zo hard in de weg!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.