Mijn weekmenu – februari week 3

Mijn weekmenu – februari week 3

Deze week was heel bijzonder: ik heb elke dag helemaal alleen gekookt! Dat is echt al een tijd geleden. Vroeger kookte ik elke dag, en stond het eten klaar als mijn ventje thuiskwam van zijn werk. Sinds de lymebehandeling startte werd het fysiek te zwaar en moest Jense heel vaak alleen alles doen. Toen ik terug wat opkrabbelde, begonnen we samen te koken. Heel gezellig, vond ik dan, maar voor hem is het natuurlijk veel fijner om na het werk eerst even in de zetel te kunnen ploffen. En dus heb ik het deze week weer helemaal overgenomen, nu mijn lichaam aangaf dat het wel kon. Dit is wat we aten… 

weekmenu

Maandag – linzenschotel

We wilden al lang nog eens iets met linzen eten. Ik heb dus mijn favoriet (de champignonpasta) verwerkt tot een linzenschotel, makkelijk hé. Het was natuurlijk nog afwachten of het met linzen ook te smaken zou zijn, maar het was eigenlijk echt heel lekker. Dit gaan we denk ik wel vaker op het menu zetten om eens iets anders te eten dan altijd die rijstpasta. Dat wordt nogal eenzijdig op den duur en variatie is belangrijk. Deze maaltijd bestond dus eigenlijk uit rode linzen, champignons, ui, verse peterselie en haverroom. Ik denk dat ik hier in de toekomst nog veel variaties op ga maken. Ik koos voor een linzenvariant die erg smeuïg wordt, dat ziet er misschien niet heel mooi uit op foto. Maar van die prakjes smaken vaak het beste vind ik!

Dinsdag – pastinaakblokjes, wortels en kippenchipolata

Typische boerenkost, maar dan een beetje anders. In plaats van de gebruikelijke aardappelen die hier meestal bij gegeten worden, doen wij het met pastinaak! In blokjes snijden en bakken in de pan, en je hebt twee porties groenten in plaats van één! Dit is tegenwoordig mijn favoriete vervanging voor aardappelen.

Woensdag – falafel met prinsessenboontjes

Deze week begon Dagen Zonder Vlees, waar ik eerder al over schreef. Vanaf nu kunnen jullie dus volgen in de sidebar hiernaast hoeveel ik al bespaard heb door af en toe vegetarisch te eten. Momenteel is dat al 20 baden water! Om een goede start te maken begonnen we meteen met een veggie maaltijd: falafel (een soort van balletjes of burgertjes van kikkererwtenmeel) met prinsessenboontjes. Bij de falafel eet ik altijd wat ketchup, maar dan natuurlijk een variant zonder suiker ;-). Bij de biowinkel vind je ketchup gezoet met bijvoorbeeld agavesiroop of rijststroop.

Donderdag – snelle hap

Het was weer een late dag op het werk, en zelf had ik migraine na een dagje knutselen (die foto zagen jullie misschien wel voorbij komen op de sociale media). Vandaar een snelle hap: een bord spaghetti. Ik nam geen foto toen, het was niet zo’n rijkelijke zelfgemaakte saus als op de foto, maar gewoon saus uit een pot. Ik let wel altijd op de ingrediënten, zodat er geen smaakversterkers inzitten. Wij hebben potten saus van Rapunzel staan, voor noodgevallen. Geen brol-ingrediënten!

Vrijdag – pitareepjes met boerengroentenmix en rijst

We aten vandaag de pitareepjes (van varkensvlees) op die eigenlijk voorzien waren voor donderdag. We hebben er een wok van gemaakt, samen met rijst en een variatie aan groentjes.Toch kan ik nog steeds de verhoudingen niet goed inschatten: minder rijst en méér groenten moet echt de norm worden!

Bewaren

Deel:

5 Reacties

  1. 21 februari 2015 / 10:00

    Oh lekker, falafel! Dat ga ik weer eens maken. Je brengt me op goeie ideeën!

  2. Nat anja
    21 februari 2015 / 12:42

    Hoi sofie, ik ben erg benieuwd naar de falafel maak je die zelf ???
    Dan zou ik graag het recept willen delen

    groetjes natanja

  3. Nat anja
    28 februari 2015 / 11:27

    bedankt sofie groetjes natanja

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Zoek je iets?