Een slechte gewoonte die er bij ons thuis een hele tijd geleden insloop, was het uithalen van eten. Frietjes van de frituur, of pizza? De verleiding won het vaak van het verstand. Natuurlijk is er niets mis met af en toe genieten van iets heel lekker en ongezond. Maar op regelmatige basis is het gewoon niet goed. Inmiddels eten we nog maar heel af en toe junkfood, en ik zal je vandaag vertellen hoe we daarin slagen.

Valkuil

Het helpt om eerst eens na te denken over waarom je naar die ongezonde voeding grijpt. Is het troostvoedsel? Eet je het uit verveling? Of is het, zoals in ons geval, uit tijd- en energiegebrek?

Mijn man maakte lange dagen op het werk. Ik ging door een moeilijke periode qua gezondheid. Het was door die twee factoren dat we steeds vaker de beslissing maakten om iets uit te halen. Gewoon, voor het gemak. Tegen dat Jense thuis kwam ’s avonds was het te laat om te koken, ofwel had hij geen fut meer om er nog veel werk in te steken.

Te ziek zijn om te koken van mijn kant in combinatie met laat en moe thuiskomen van zijn kant, was dus onze valkuil. En daar konden we iets aan doen.

De oplossing

Eigenlijk lag de oplossing voor de hand. We zouden zorgen dat we altijd iets in huis hadden dat in een minimum van tijd, met een minimum aan energie, klaar was. Een tweede voorwaarde was dat het niet ging om een ongezonde hap. Dus geen opwarmmaaltijden vol bewaarmiddelen, smaakversterkers en suiker. De noodmaaltijd moest voor mij bovendien glutenvrij zijn.

Het liefst voelde onze noodoplossing ook nog een beetje aan als comfortfood, om de drang naar junkfood te onderdrukken. Het zou, net zoals die pizza was, een verwennerij zijn na een slechte dag. Die traktatie vonden we in een simpele pasta met kant-en-klare saus naar keuze.

Terrasana tomatensaus en pesto review

Pasta als noodoplossing

Als wij op zaterdagavond spaghetti eten, dan is dat een van de lekkerste maaltijden van de week. Jense maakt een heerlijke verse tomatensaus boordevol groenten. De reden dat we dit plannen op zaterdag, is omdat hij dan meestal alle tijd heeft om uitgebreid te koken. Onze noodpasta is dan toch net iets anders, maar nog steeds erg lekker. Het komt hierop neer: glutenvrije pasta koken en een bokaal tomatensaus (of pesto) opendraaien en opwarmen. Dat is zelfs na een lange dag nog te doen, en neemt nog minder tijd in beslag dan het wachten in de rij bij de frituur.

We zochten naar sauzen zonder nare toevoegingen en die vonden we bij de biowinkel. De laatste tijd vergeten we steeds om noodsaus in huis te halen, dus het kwam heel goed uit dat ik van Terrasana een pakketje kreeg met pasta, tomatensaus en pesto om uit te testen. Terrasana is een duurzaam bedrijf met een waaier aan biologische voedingswaren in het assortiment. Ik was dus erg nieuwsgierig!

Uitgetest: Terrasana tomatensaus met groenten

Een blik op de ingrediëntenlijst van deze tomatensaus leert me dat deze saus precies is wat ik zoek: puur natuur, zonder onnodige toevoegingen. Er is alleen gebruik gemaakt van tomaat, wortel, ui, selder, zeezout en basilicum.

De saus smaakt goed en is niet zuur, hoewel er geen suiker aan toegevoegd is zoals bij de meeste andere merken. Je herkent stukjes groenten terwijl je eet en daar hou ik van. Niet de meest spannende saus die er bestaat, maar een pure basis die je voor heel wat toepassingen kan gebruiken.

Terrasana tomatensaus en pesto review

Uitgetest: Terrasana pesto verde

De pesto was erg lekker van smaak en de structuur vond ik ook prima. Het deed me eigenlijk denken aan pesto mét kaas, maar deze variant is toch echt helemaal plantaardig. De ingrediënten zijn ook hier superpuur. Het enige dat erin zit: extra vierge olijfolie, basilicum, walnoten, cashewnoten, pijnboompitten en zeezout. Deze pesto zou ik met plezier opnieuw kopen.

De glutenvrije pastasoorten die je op de foto’s ziet zijn ook van Terrasana. De gnochetti is gemaakt van kikkererwten en de penne van groene erwten. Meer info later op de blog!

Terrasana tomatensaus en pesto review

Extra tip: Om je noodmaaltijd in een mum van tijd evenwichtiger te maken kan je er nog wat rauwe kerstomaten en olijven aan toevoegen. Of een handje rucola en zongedroogde tomaatjes. Heerlijk!

De pasta’s en sauzen in dit artikel heb ik gekregen van Terrasana om te reviewen, dankjewel!

Bewaren

Bewaren

Sofie

Hoi! Ik ben Sofie en schrijf hier met veel goesting over mijn groene lifestyle, eerlijk en bewust ouderschap en hoe het is om chronisch ziek te zijn. Vragen of opmerkingen? Laat hieronder iets van je horen, vind ik leuk!

16 Comments

  1. Iets in huis hebben scheelt echt de helft in dit soort situaties. Hoewel ik erg van koken houd en het ook wel ontspannend vind, heb ik ook wel eens moeite me ertoe te zetten, zeker bij haast of mooi weer. Ik houd dan ook erg van extra koken, voor twee dagen bijvoorbeeld en dan of twee keer hetzelfde eten (met een dag ertussen) of de rest invriezen voor zo’n ‘noodmoment’. Ideaal.

  2. Wat een leuke review! Bij ons is energie (van beide kanten) ook het grootste struikelblok. Gelukkig vriezen we regelmatig zelfgemaakte maaltijden in (chili, pastasaus, bami), en verder zijn we nogal handig geworden met pastasalades. De makkelijkste is een versie met: gekookte pasta, pesto, rucola en geitenkaas bij elkaar in 1 bak. Zo makkelijk!
    Vriezen jullie ook wel eens maaltijden in?

    1. Yesss, dat doen wij ook. Vooral met spaghettisaus (de saus die Jense maakt, maakt hij meteen voor drie keer eten). Voor de rest gebruiken we de restjes of dubbel gekookte maaltijden eerder als lunch…

  3. Onze quick meal is een one-pot-pasta: pasta koken, afgieten, dan in de warme pot tomaatjes en basilicum blaadjes mengen + feta erdoor laten smelten als ‘saus’. Opdienen met wat kruiden en geroosterde sesamzaadjes. Snel, weinig afwas en overheerlijk 🙂

  4. Met rucola maak je alles meteen een pak lekkerder. Hier zit een rucola fan 😀
    Ik gebruik vaak diepvriesmaaltijden voor zo’n gelegenheden. Maaltijden die ik zelf maakte en invroor wel te verstaan.
    Of ik gooi wat dingen in de wok. Ook altijd lekker 😊

  5. Hey Sofie,
    Ik merk dat het bij ons een stuk beter gaat sinds ik weekmenu’s aanleg. Het is even wat werk om een menu voor de hele week uit te dokteren, maar nadien scheelt het enorm in tijd. Ik probeer dan ook rekening te houden met drukke dagen en plan dan iets simpels in.
    Op woensdag ben ik thuis en dan kook ik vaak voor donderdag bij. Op zondag doe ik hetzelfde, zo moeten er al niet zoveel drukke dagen meer overbrugd te worden. Soms heb ik ook helemaal geen zin om te koken, of geen inspiratie om een weekmenu aan te leggen – meestal signalen dat ik het dringend wat kalmer aan moet doen. Ik ben dus heel blij met je goede tip! Prima idee om achter de hand te houden. Al mag je je die frietjes van de frituur toch niet altijd ontzien 🙂

    1. Dankje voor de tip Hilde! Wij maken inderdaad ook weekmenu’s en dat is bij ons ook al een hele besparing. Maar toch lukt het dan niet altijd om te maken wat we voorzien hadden. Dan schuiven we wat, of we maken deze snelle pasta, of…. we gaan frietjes halen 😉

  6. De pesto verde wil ik graag eens proberen. De tomatensaus sla ik over want tomaten verdraag ik niet. Ik nam een kijkje op de website van Terrasana op zoek naar verkooppunten en blijkt dat er een winkel dicht bij mij thuis zit. Dus binnenkort haal ik de pesto zeker in huis. Ik ben ook een grote voorstander en creatieveling op het gebied van snelle eenvoudige én lekkere maaltijden 😉

  7. Dit ha dik nodig! Zo simpel & effectief en toch kon ik het zelf niet bedenken! Ik eet echt supervaak chips en koeken de laatste tijd gewoon omdat er geen fruit is. Haha. Maar als ik dan naar de winkel ga, neem ik ook geen fruit mee omdat ik in de koekenflow zit. Moet het een keer doorbreken en dan gaat het wel beter denk ik 🙂

    1. Jaa, is wel herkenbaar hoor. Het worden snel gewoontes. En hetzelfde geldt voor ‘als het niet in huis is eet je het niet’ –> als het wel in huis is eet je het misschien wel 😄

  8. Die pasta ziet er lekker uit zeg! Het is inderdaad een goed idee om dit soort eten standaard in huis te hebben om te voorkomen dat je snel bij de snackbar een patatje gaat scoren.

    Liefs, Elcke

  9. Dag Sofie ,
    Ik zoek ook steeds naar “vlugge”zelfgemaakte maaltijden . Maar door ernstige artrose mag ik geen tomaten meer want die bevatten tomatinne , iets wat kan zorgen voor erge pijnopstoten . Spijtig , tomaten waren mijn favoriete voedsel . Voor ik chronisch ziek werd at ik er drie per dag . Ik vind veel troost en tips in je blog . Ik heb het gevoel dat ik daardoor niet alleen ben en dat er toch nog begripvolle mensen zijn in deze wereld . Helaas voor hen zijn deze mensen lotgenoten .
    Groetjes Veerle

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.