Nu ik een eigen bedrijf heb, vind ik het wel belangrijk om wat meer georganiseerd te werk te gaan. Er staat een make-over van mijn bureauplekje op de planning, maar voorlopig heb ik al een beetje hulp van mijn nieuwe Hema desk planner.

Werken met lijstjes

Als ik mijn dagelijkse bezigheden onder de loep neem, is het duidelijk dat één ding echt essentieel is: lijstjes. Ik maak bijna elke dag wel een to-do lijstje. Met dingen die ik wil doen voor mijn blog, in het huishouden en nu ook voor Joppo.

Lijstjes geven mij structuur en overzicht. Soms ben ik zo enthousiast bezig met allerlei ideeën en taken, dat ik van het ene naar het andere spring. Terwijl ik een blogpost uitwerk, bedenk ik dat ik ook nog even op die reacties van gisteren moet reageren. En als ik dan een kijkje neem bij de reacties, stel ik me opeens de vraag hoe het zit met mijn SEO.

hema desk planner

Waarom geen digitale lijstjes?

Zo werken is niet efficiënt. Maar mijn lijstjessysteem tot nu toe was dat evenmin. Ik heb lijstjes in verschillende vormen. Drie schriftjes, ontelbare losse notitieblaadjes, bestanden op mijn smartphone, tablet en desktop. Ik krijg alles wel voor elkaar en ik weet waar ik alles kan vinden, maar het zou wel wat meer rust brengen als ik de georganiseerde chaos transformeer naar iets dat alleen nog maar georganiseerd is. Die chaos hoeft niet zozeer!

Toevallig kwam ik vandaag voor het eerst in contact met Trello. Ik ben echt onder de indruk van het systeem om lijstjes, taken en ideeën bij te houden en ben van plan om het grondig uit te proberen voor mijn werk en voor mijn blog. Maar toch blijf ik een lijstje of planning op papier ook makkelijk vinden. Alleen al omdat ik het afstrepen zo leuk vind ;-). En op de één of andere manier geeft het me nog net iets meer overzicht om alles opgeschreven naast me te zien liggen.

Weekoverzicht

Meestal heb ik veel te veel dingen die ik wil doen en te weinig uren (en energie) op een dag. Dus het merendeel van de punten op mijn lijstjes wordt afgewerkt over langere periodes. Het zou dus handig zijn om een soort van weekoverzicht te maken. In plaats van te denken in taken per dag, kan ik bedenken wat ik op een week tijd graag zou afronden. Die hoofdprojecten kan ik dan eventueel nog opsplitsen in concrete acties.

Wat ik ook miste, was een compacte oplossing om bij te houden welke blogpost ik wanneer heb ingepland. Het is altijd handig om even vooruit te bladeren, of terug te blikken. Om goed in het oog te houden hoeveel posts er al ingepland staan en op welke dag, is een weekoverzicht ideaal.

hema desk planner

Hema Desk Planner en andere accessoires

Deze dingen kan ik perfect combineren in de Desk Planner die ik vond bij Hema. Het is een compact boekje dat prima in mijn piepkleine bureautje past. Binnenin zitten 60 vellen met vooraan een weekoverzicht. Op de achterkant is ruimte voor een to-do lijst en losse notities. Het werkt voor mij het best als ik de to-do lijst voor de huidige week op de achterzijde van de vorige schrijf. Zo kan ik het boekje openen en in een oogopslag de lijstjes en de planning bekijken. Begrijpen jullie nog wat ik bedoel? Op de foto wordt het vast duidelijk!

Deze planner kan voor veel toepassingen gebruikt worden. Hij zou bijvoorbeeld ook goed kunnen dienen voor het opstellen van onze wekelijkse maaltijdplanning.

Het design met bruin karton en glanzende rode details vind ik supermooi. De planner meet 27 op 14 centimeter en het papier is van een stevige kwaliteit. Ook fijn is dat er geen data zijn voorgedrukt: dat geeft veel meer vrijheid. Als ik een keer geen zin heb om een weekplanning te maken, of ik heb vakantie, dan hoef ik geen pagina te verspillen.

De Desk Planner kan je kopen voor 4.50 € bij Hema België of voor 4 € bij Hema Nederland.

Mijn andere aankopen:

  • een sticky notablokje dat perfect is voor dagelijkse to-do’s die ik snel even wil neerkrabbelen
  • paperclips om losse papieren te bundelen naargelang hun prioriteit
  • een ordner om al mijn belangrijke papieren en facturen in te bewaren

Een groen item dat nog op mijn verlanglijstje staat is een duurzaam notitieboekje. Maar voorlopig heb ik dus al dit prachtige papieren exemplaar. Vanaf nu ga ik dus nog vrolijker aan de slag!

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Sofie

Hoi! Ik ben Sofie en schrijf hier met veel goesting over mijn groene lifestyle, eerlijk en bewust ouderschap en hoe het is om chronisch ziek te zijn. Vragen of opmerkingen? Laat hieronder iets van je horen, vind ik leuk!

23 Comments

  1. Ik heb dezelfde planner als jij op mijn bureau liggen, ben er heel blij mee! Veel ruimte voor lijstjes, notities en losse krabbels 👍 En ik doe het hetzelfde als jij, lijstjes boven, weekplanning onder. Echt ideaal 😊

    1. Echt, wat leuk! Je bent al de tweede die dezelfde planner heeft, haha. Dan moet hij toch wel echt veel mensen aanspreken. Ik vind hem ook heel toegankelijk! En ruimte om er nog je eigen ding mee te doen. Leuk om weten dat hij ook in de praktijk fijn werkt!

  2. Wat toevallig, ik zat gisteren nog te denken dat ik echt een deskplanner nodig heb. Bedankt voor de tip! Ik ben net als jij constant bezig met to-do-lijstjes die ik het liefst in één keer achter elkaar zou afwerken, maar wat met de beste wil van de wereld niet gaat. En ik ben ook iemand die de hele tijd van het ene idee in het andere springt. Mijn man denkt, dat dat komt doordat mijn hoofd nu eenmaal vele malen meer wil dan mijn lijf. Misschien heeft hij een punt, omdat jij er ook ‘last’ van hebt? Toch ben ik soms wel blij met de overload aan ideeën, want het is zoveel beter dan constant maar op de bank met dagtelevisie. 😉

    1. Oh haha, wat een telepathie zeg ;-). Herkenbaar ja, wat je schrijft. Het is zeker ook zo dat ik veel meer wil dan ik kan. En nu het wat beter gaat is het nog erger denk ik, dan worden sommige ideeën ook echt uitvoerbaar en dan wil ik nog meer! Hopelijk brengen mijn nieuwe to-do planners ook wat rust op dit vlak!

  3. Wat een leuke planner! Ik heb ook nog steeds erg fan van papieren notitieboekjes en planners. Helaas heb ik ook de gewoonte om overal en altijd notities en plannen te maken en vervolgens te vergeten waar het ook alweer stond. Daarom gebruik in nu alleen nog maar digitale platformen. Voor mijn blogplanning gebruik ik Google Calendar (ideaal met kleuren en verschillende categorieen werken!) en voor aantekeningen en lijstjes heb ik nu Google Keep. Alhoewel ik nog steeds een grote chaos ervan maak, heb ik wel een beetje het idee grip op de zaken te hebben zo ;).

    1. Haha, herkenbaar dus voor mij. Ik ben wel erg benieuwd naar die Trello die ik vandaag ontdekte. Het zou wel eens iets kunnen zijn. Maar ik ben intussen ook heel blij met mijn papieren planner 😉

  4. Oh ja, zo’n planner komt goed van pas. Nu heb ik twee verschillende notitieboekjes en een agenda op m’n bureau liggen. 1 voor een to-do list, de ander voor ideeen en een agenda om m’n blogposts in te plannen. Best verwarrend soms. Ik zal een bij de Hema kijken naar dit boekje. Dank voor de tip

    1. Precies, dat heb ik ook maar dan met boekjes én lijstjes overal. Haha. Ik hoop dus dat ik nu orde in de chaos kan scheppen 😉 Het is in elk geval motiverend om wat structuur aan te brengen.

  5. Wat een leuke planner en hij klinkt echt onwijs handig voor iedereen die van to do lists houdt. Ik maak er zelf ook regelmatig één, maar denk erover om mijn to do lists vaker per week op te stellen en daarnaast korte lijstjes per dag. Hema heeft daar altijd handige spullen voor! Ik ga er eens naar kijken 🙂

  6. Hé die planner heb ik ook! Sinds ik de planner gebruik merk ik dat ik veel meer overzicht heb op alle dingen die ik moet doen in een week. Ik heb hem ook aangeraden bij mijn vriendinnen, zij zijn er ook al net zo blij mee.

    1. Haha, grappig hoeveel mensen hem ook hebben! Hij spreekt echt wel aan hé. Super om te horen dat je er echt wat aan hebt. Ik heb hem pas in gebruik maar ik denk dat er inderdaad veel potentieel in zit.

    1. Oh, ik wist niet dat ze er ook zulke handige hebben bij Action. Ik probeer er minder te komen omdat ik minder wil kopen, haha. Het is inderdaad echt handig denk ik. Ik moet nu eerst eens werk maken van al mijn losse to do lijstjes op één plek te brengen 😉

  7. O nee, ik zou niet kunnen werken met een voorgedrukte planner, dat legt me te veel aan banden. Ik maak zoveel lijstjes dat ik niet met de voorziene plek zou toekomen! Het ziet er wél leuk uit, maar ik ben dan ook een groot Hema-fan 🙂 🙂

    1. Haha, ik herken het plaatsgebrek wel een beetje, maar ik heb nu een groter notitieboek voor “langetermijn” to do’s, en dan kan ik er nu telkens wat uitpikken.

  8. Fijn hé! Ik gebruikte hem ook tijdens mijn laatste jaar aan de hogeschool. Nu moet ik minder plannen in m’n leven (haha) dus heb ik hem ook niet meer echt nodig. Al mis ik wel zo’n leuk dingetje. Vind het toch altijd fijn om me er een keer per week aan te zetten en dan doorheen de week alles te kunnen schrappen 😀

  9. Hier ook een grote fan van Hema spulletjes. Plannen doe ik dan weer met een Bullet Journal in combi met agenda/ Libelle kalender … Wel leerrijk om te zien hoe anderen dat zoal doen. Interessante post alweer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.