Als ouder ken je het vast wel: alle goeie voornemens die je in je hoofd stopt bij het fantaseren over de opvoeding. Wij zouden onze kinderen hoofdzakelijk gezonde voeding voorschotelen, en ook suikervrij gaan snacken. Snoep, chips of koekjes? Die dingen wilden we zo lang mogelijk uit ons huis weren. Intussen is gebleken dat beloofde ijsjes wel een handig middel zijn om onze dochter medicatie te laten slikken, versier ik haar snackbordje regelmatig met een stukje chocolade, en bied ik haar een grabbel uit de zak paprikachips aan zodat ik zelf ook een bakje kan verorberen. Of ook: hoe we al snel bepaalde idealen hebben leren loslaten ;-). Toch probeer ik haar, naast zulke traktaties, ook dagelijks gezonde keuzes aan te bieden via gevarieerde tussendoortjes. Ik laat je zien hoe wij omgaan met snoepen en geef inspiratie voor gezonde snackbordjes in de vorm van monkey platters! 

Snoepen in de babytijd

Toen onze dochter nog een baby, en later ook een peuter was, probeerden we zo veel mogelijk ongezonde voeding te vermijden. Wat ze niet kende, miste ze ook niet. Sommige mensen vonden ons op dat vlak te streng, of vonden het zelfs zielig dat ons meisje nooit eens een koek aangeboden kreeg. Maar eerlijk: zo lang mijn baby blij was met heerlijk zoet fruit, waarom zou ik haar dan al leren snoepen? 

Uitzonderlijk mocht ons kleine ukkie natuurlijk wel eens proeven van taart op een verjaardag, of graaide ze een chipje van de aperitieftafel met kerst. Dat was toen dus maar héél af en toe. Nu ze naar school gaat, is het wel anders. Het echte snoepgedrag is hier zo wat samen met de schoolstart begonnen. 

Geen verboden vrucht

Laten we onze driejarige intussen snoepen? Ja. Omdat we zelf zo goed als nooit snoep of koekjes in huis halen, lig ik er ook niet wakker van als ze zich eens laat gaan op bezoek bij haar grootouders. Ook traktaties van op school mag ze van mij allemaal opeten, al moet ik nog steeds af en toe slikken als ik de zoveelste reusachtige lolly uit zo’n uitdeelzakje zie verschijnen. Maar ik merk dat, als ik er geen verboden vrucht van maak, die lolly na een paar likjes al niet meer zo interessant is. Ook de meeste snoepjes vindt Ella eigenlijk niet echt lekker. 

Een uitzondering? Dat zijn voor haar ijsjes, koekjes en chocolade. Oh, en chips! Dat laatste heeft ze van haar moeder, geloof ik, haha. Na jaren van afkicken (grapje hoor) slaag ik er in om smaken zoals pickles of paprika chips aan de kant te laten liggen, omwille van de toevoeging van suikers en smaakversterkers. Al doe ik mijn best om ook te kiezen voor alternatieven voor chips, een simpel zout chipje, dat gaat er toch altijd vlot in. 

glutenvrije vegan chips

Leren omgaan met snoep: monkey platters

We proberen het snoepgedrag van onze dochter zeker nog te beperken en te begrenzen. Dat doen we vooral door zelf niet te vaak ongezonde dingen in huis te halen, en dingen als ijsjes te linken aan speciale gelegenheden. We maken ook vaak zelf gezonde alternatieven. Ze smult net zo goed van een heerlijk zelfgemaakt bananenijsje als van een bolletje schepijs uit de winkel, dat is fijn. Maar alle ongezonde voeding verbieden en vermijden, nee. Ik leer haar liever op een verantwoorde manier omgaan met allerlei soorten voeding, en daar hoort ook af en toe een zoete of zoute traktatie bij. En af en toe ook wat vaker ;-).

Dessertjes als beloning of zinnen als “eerst je bord leeg en dan krijg je een dessert”, zal je ons niet snel horen zeggen. We willen niet het idee geven dat gezonde voeding opeten eerst een lastige taak of straf is, en dat daarna pas de beloning van lekkers volgt. Het helpt hier meer om tussendoortjes aan te bieden in een vakjesbord, waar ik dan zowel fruit als chocolade op presenteer. Dankzij zulke monkey platters heeft onze meid zelf controle over wat ze het eerst wil opeten, en vaak gaat ook de gezonde voeding zo vlotter mee binnen. Soms heeft ze genoeg na haar koekje, soms eet ze eerst al het fruit smakelijk op. En dat is allemaal oké.

Gezonde snackbordjes inspiratie 

Op Instagram deel ik regelmatig de snackbordjes die ik klaarzet voor na school. Sinds ik deze tussendoortjes introduceerde, vraagt Ella elke dag bij het ophalen op school meteen of ik toch zeker wel een verrassingsbordje heb klaargezet? Ik probeer telkens te variëren met de inhoud, en zorg ervoor dat het aandeel fruit of groenten groter is dan de hoeveelheid chips, koek of chocola. En helemaal leuk is het, als ik haar gezonde snoepjes kan aanbieden: dingen die smaken naar en lijken op haar favoriete snacks, maar die eigenlijk toch zorgen voor voeding in plaats van alleen voor vulling. Enkele voorbeelden: 

  • Gedroogd fruit: rozijnen, vijgen, dadels, abrikozen, veenbessen, …  
  • Notenrepen: bars die zijn samengesteld uit niets anders dan gemalen noten en gedroogd fruit
  • Plantaardige yoghurt, liefst zonder toegevoegde suikers 
  • Zelfgemaakte ijsjes op basis van fruit 
  • Fruitveters  op basis van gedroogde vruchten 
  • Donkere chocolade van minimum 70 % cacao 
  • Gevriesdroogd fruit: “snoepjes” van banaan, aardbei of mango 
  • Gezonde chips: niet gefrituurd, maar gepopt, en zonder toegevoegde suikers of smaakversterkers 
  • Zelfgemaakte chocoladepudding op basis van avocado
  • Granola zonder suiker (of met een beetje chocoladedruppels) 
  • Cracker met confituur zonder toegevoegde suikers 
  • Lepeltje pindakaas of honing 
  • Soepstengel 
  • Boekweitpannenkoekje met ahornsiroop of kokosbloesemsuiker 
  • Maïspuffs 
  • Appelmoes zonder suiker 
  • Rijstwafels 
  • Havermoutpap of rijstpap 

En verder natuurlijk gewoon allerlei soorten vers fruit, stukjes komkommer of rauwe wortel, een restje boterham,…

 

Tip voor kleine chips monstertjes: popped chips  

Momenteel zitten we dankzij de decembermaand en bijbehorende aperiefjes in een extreme chips fase, en nu de voorraad van de feestdagen eindelijk op is, ontdekte ik een veelbelovend alternatief. Ik mocht namelijk de vegan en glutenvrije chips van Food2Smile uitproberen en hoe kon dat beter dan ze toevoegen aan één van Ella’s verrassingsbordjes? Mijn kritische eter is het meest fan van de zoute en de paprikachips, en ik kan haar geen ongelijk geven. Al vind ik zelf de peper en zout smaak ook lekker, maar iets te pikant voor de kleuter (niet erg, meer voor mij dus).

Kindje blij, en mama blij, want de gepofte glutenvrije chips bevatten 60 procent minder vet dan hun gefrituurde soortgenootjes, zijn vrij van smaakversterkers en zitten vol vezels en eiwitten omdat ze deels van aardappel en deels van soja gemaakt zijn. Blijvertje! 

Hoe kijk jij aan tegen snoepen bij (kleine) kinderen?

Pin inspiratie voor monkey platters voor later:

Sofie

Hoi! Ik ben Sofie en schrijf hier met veel goesting over mijn groene lifestyle, eerlijk en bewust ouderschap en hoe het is om chronisch ziek te zijn. Vragen of opmerkingen? Laat hieronder iets van je horen, vind ik leuk!

3 Comments

  1. Hier hebben we wel een beetje een snoeper maar hij lust gelukkig ook dingen die voedzamer zijn. Ik vind die monkey platters wel inspirerend. We hebben sinds kort ook een vakjesbordje waar ik soms wat creatief mee probeer te zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.