Al ben ik vooral fan van tweedehands speelgoed en probeer ik schermtijd te beperken, soms komt er zo iets leuks voorbij dat ik toch niet kan laten om het los te laten op mijn kleintje. We probeerden een interactief spelsysteem van Osmo uit. Via educatieve apps vloeit een fysiek speelveld samen met een virtuele wereld op de tablet. In deze Osmo review van de Little Genius Starter Kit deel ik onze ervaring!

Wat is Osmo?

Educatief spelen op een tablet, waarbij je scherm reageert op een fysiek speelveld op tafel. Dat is een beetje wat Osmo doet. Dankzij een tabletbasis en een klein opzetstukje met spiegeltje, kan het apparaat volgen wat er gebeurt op de speelmat. De tekeningen die je kind maakt, worden gefotografeerd en komen op het scherm tot leven. Figuurtjes die verlegd worden op de tafel, volgen in realtime ook op het scherm. Tel daarbij een spelopzet waarbij interactief wordt omgegaan met de speler door hem aan te spreken en aan te moedigen en de ervaring is compleet. De wereld van Osmo brengt schermtijd in ons huis naar een heel nieuw niveau, dat is wel zeker.

Er zijn Osmo kits verkrijgbaar voor leeftijden variërend tussen drie en twaalf jaar, en in verschillende thema’s: van wiskunde en letters leren over Disney prinsessen tot wetenschap en leren coderen. Na het aanschaffen van een basis set met tabletstandaard en spiegeltje kan je uitbreiden met nieuwe spelletjes. De doosjes met benodigdheden voor de spellen zijn stapelbaar dus alles bergt lekker op. Osmo is verkrijgbaar voor Apple iPads en Amazon Fire tablets. Beiden hebben een andere basis nodig, dus even opletten als je bestelt!

Spelletjes in de Little Genius Starter Kit

Het installeren van de Osmo app en bijbehorende spelletjes uit onze kit ging makkelijk via de Appstore op de iPad. Ook het klaarzetten van de tablet in de standaard en het bevestigen van de spiegel is supersimpel. Bij de Little Genius Starter Kit – voor kinderen van 3 tot 5 jaar – zijn deze vier spelletjes inbegrepen:

Costume Party

Doel: Experimenteren met kleding en kleuren om verschillende outfits te creëren. Als je het personage aankleedt, zie je het reageren op het scherm. Stimuleert redeneren, creativiteit en fijne motoriek.

Onze ervaring: Dit is het eenvoudigste spelletje van de vier, en Ella was er direct mee weg. Het gaat hier echt om creativiteit en vrij dingen uitproberen, dus ook al geschikt voor de kleinste kinderen.

Squiggle Magic

Doel: Met de flexibele gekleurde vormpjes vrije figuren creëren. Wat jij maakt, komt op het scherm tot leven.

Onze ervaring: Bij Squiggle Magic geeft het spel wel een suggestie van dingen die je kan maken, bijvoorbeeld “maak een gezicht dat blij kijkt”. Er wordt ook getoond hoe je dat kan doen, maar niet gecorrigeerd. Ella’s gezichtjes zagen er dus helemaal anders uit dan op het scherm, en dat is helemaal goed. Als je klaar bent met het maken van je figuurtje, druk je op de groene knop. Het apparaat maakt dan een foto, en zet vervolgens jouw creatie bovenop een bewegend poppetje, bijvoorbeeld. Of je maakt vissen voor in een vijver en vult zo steeds meer de tekening. Ik vond het supertof om die creativiteit bij mijn kind te zien! We hebben wel gemerkt dat het zeker voor dit spel belangrijk is om op een goed verlichte plek te werken. Als er schaduwen op de speelmat vallen, registreert de camera dit en wordt de schaduw mee op het vrolijke hoofd geplaatst, bijvoorbeeld. Niet dat Ella daarvan wakker lag, maar oudere kinderen vinden dat misschien minder fijn.

ABC’s

Doel: Met de flexibele figuurtjes voor het eerst kennismaken met letters, hoe ze te vormen, hun klanken en welke woordjes je ermee kan maken.

Onze ervaring: Dit is het meest geavanceerde spel in de Little Genius Starter Kit. Ella toont de laatste tijd veel interesse in letters en kan ook de eerste letter van onze namen herkennen (E, S, J). Ze kiest dus heel enthousiast de eerste letter van haar naam om te leren. Het monster legt duidelijk uit welke onderdelen ze moet klaarleggen en hoe die aan elkaar horen. Maar op de leeftijd van 3,5 merk ik dat dit nog te lastig is voor haar. Met een beetje extra aanwijzingen van mij vormt ze uiteindelijk wel een beetje een E, en daar is ze trots op. De app wijst haar niet terecht als ze een “fout” maakt, daar ben ik blij om. Het moet vooral leuk blijven, en gelukkig kan je de niveaus als ouder in dit spel instellen. Ik heb de moeilijkere oefeningen nog niet uitgeprobeerd, dus ik weet niet of daar wellicht meer gecorrigeerd wordt.

Je kan in deze app ook vrije vormpjes maken en dat vindt Ella voorlopig leuker. Een spelletje om in te groeien, wanneer ze er aan toe is!

Stories

Doel: Bij Stories gaat het vooral om probleemoplossend denken. In de app speelt zich een verhaaltje af, en het personage komt onderweg allerlei obstakels tegen die aangepakt moeten worden alvorens hij bij het doel komt.

Onze ervaring: We beginnen bij een verhaaltje over een dierenfeest. Het personage moet naar het feest, maar komt onderweg als eerste een slapende beer tegen die de weg verspert. Hoe kunnen we die wakker maken? Aan de hand van de kledingstukken en de accessoires die daarop te zien zijn, moet het kind zelf bedenken wat er gebruikt kan worden. Ella laat een gitaar een liedje spelen en de beer wordt wakker. Hilariteit! Wat later moet een dier van kleur veranderen, en dat kan blijkbaar alleen met een kroon of een kameleon. Dat is voor haar toch wat moeilijk om te bedenken (mij leek verf ook logischer, maar ja ;-)). Ook een voorwerp om te kietelen vindt ze niet meteen. Na verschillende vruchteloze pogingen geeft de app uiteindelijk wel een hint, maar voor mijn kleuter duurt dat toch wat te lang, haha. Zoveel geduld heeft ze niet, zeker als ze moe is.

Kleine bug: heel soms was er bij ons na het Nederlandse verhaal plots een Engelstalig zinnetje te horen. Ik denk niet dat het Ella is opgevallen.

Ervaring met Osmo Little Genius Starter Kit: conclusie

Wij vinden deze manier van op de tablet spelen een geweldige ontdekking. Het hangt van Ella’s vermoeidheidslevels af hoe lang ze zich kan bezighouden met de Osmo spelletjes. Na een lange schooldag merkte ik aan haar gezichtje dat bijvoorbeeld de verhalen nogal intensief waren om te volgen en was haar geduld om tot een juiste oplossing te komen sneller op. Maar als ze helemaal vol energie zat, kon ze wel uren doorgaan (als ik haar liet doen, tenminste). Goed om weten wel, voor als het eens nodig zou zijn ;-).

De Osmo sets zijn best wel prijzig (en de tablet is niet inclusief, die moet je al in huis hebben), maar groeien wel mee met je kind. Wij testten de Little Genius Starter Kit ter waarde van 99 €, gericht op kinderen van 3 tot 5 jaar. Ella is nu 3,5 en ik zie nog veel groeimarge. Ze zal nog niet snel uitgespeeld zijn en zeker het leren van de letters en het volgen van de instructies op het scherm zullen interessanter worden met de leeftijd.

Momenteel vult ze de spelletjes vrij en met veel fantasie in, en dat dat kan vind ik alleen maar positief. Geen belerende goed of fout correcties, het spel volgt gewoon wat zij doet en geeft af en toe een hint. De mate waarin je kinderen instructies “moeten” opvolgen of eerst een letter “moeten” leren maken alvorens ze vrije figuurtjes mogen samenstellen, kan je als ouder ook instellen. Ik kan me voorstellen dat dat meer relevant is naarmate je oudere kinderen echt wilt stimuleren om te oefenen met bepaalde vaardigheden, en nog minder bij een peuter of kleuter. Voor nu ben ik blij dat Ella vooral veel plezier kan hebben en zijn we met het hele gezin verwonderd over de technologie van tegenwoordig. It’s a kind of magic!

De Osmo sets zijn verkrijgbaar via de Osmo website of bij bol.com.

Pin Osmo review voor later:

osmo review iPad spel

Ik mocht dit product uittestten voor een review.

Sofie

Hoi! Ik ben Sofie en schrijf hier met veel goesting over mijn groene lifestyle, eerlijk en bewust ouderschap en hoe het is om chronisch ziek te zijn. Vragen of opmerkingen? Laat hieronder iets van je horen, vind ik leuk!