Elektrisch rijden, het is inmiddels niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Steeds meer mensen denken na over een manier om zich te verplaatsen zonder het gebruik van klimaatbelastende fossiele brandstoffen. Maar niet alleen auto’s zoeven tegenwoordig rond op elektriciteit. Het lijstje van elektrische vervoersmiddelen lijkt alsmaar te groeien. Het leek me wel leuk om er eens wat op een rijtje te zetten. Welk elektrisch vervoersmiddel past bij jou?

Elektrisch fietsen: van schaamte naar trots 

Toen elektrische fietsen nog maar net op de markt kwamen, was het bijna beschamend om er eentje in huis te halen. Een e-bike werd vooral gezien als iets voor oudere of zwakkere mensen (erg trouwens dat dat als beschamend bestempeld werd). Ook ik kroop toen met ietwat schroom de elektrische fiets op. Voor mij was het een hulpmiddel om ondanks mijn slechte gezondheid, toch een beetje zelfstandiger te worden en de straal van mijn uitstapjes iets te vergroten. 

Zoveel jaar later lijkt het alsof er inmiddels meer e-bikes dan gewone fietsen rond rijden, of ligt dat aan mij? Het grote publiek heeft ontdekt dat je met een elektrische fiets makkelijk grotere afstanden aflegt zonder extra moeite. De komst van de speed-pedelec doet daar nog een schepje bovenop. Voor woon-werk verkeer is de e-bike ideaal: je vermijdt files, begint ontspannen aan de werkdag en je komt ondanks een fietstochtje, niet bezweet aan op kantoor. Of wat dacht je van de elektrische bakfiets of longtailbike om kinderen of boodschappen uitstootarm te vervoeren? 

Elektrisch autorijden 

Je kan er nu echt niet meer omheen: de elektrische auto is in opmars, en zowat alle merken – van A tot smart 😉 – bieden er intussen eentje aan. Een elektrische auto stoot gedurende zijn hele leven (dus van de productie tot en met het gebruik) wel 60 % minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat. Naast de uitstoot betekent elektrisch rijden ook bijdragen aan een schonere luchtkwaliteit. Het is dus ook gezonder voor jou, je kinderen en de natuur, doordat er geen fijnstof en stikstofoxide vrijkomt uit de uitlaat. 

De aankoopprijs van een elektrische wagen ligt wel nog een pak hoger dan eentje met verbrandingsmotor, al geeft de overheid wel subsidies om de aankoop te verzachten. Bovendien bespaar je tijdens de levensduur van de elektrische wagen op brandstof. Steeds meer werkplaatsen, gemeentes en parkings installeren elektrische laadpalen en ook bij je thuis is opladen mogelijk.

Elektrisch rijden op e-scooters en motorfietsen

Dat thuis opladen is nog makkelijker bij e-scooters. Ze laden best snel en je hebt er alleen een gewoon stopcontact voor nodig. Net als bij elektrische auto’s doe je het klimaat een plezier door voor een e-scooter te kiezen. Per kilometer zorgt een e-scooter voor ongeveer 5 keer minder CO2-uitstoot dan een benzinescooter, aldus Milieu Centraal. Bovendien zijn ze krachtiger en onderhoudsvriendelijker. En een persoonlijke bonus, als je het mij vraagt: minder last van irritant lawaai! 

Elektrische step

Hoewel elektrische steps voor steeds meer irritatie zorgen omdat ze via onjuist gebruik van deelsystemen her en der worden achtergelaten op straat, zijn ze wel een handige manier voor korte verplaatsingen in de stad. Van bushalte naar treinstation of van perron naar kantoor: het kan gebruik van openbaar vervoer stimuleren. Let bij het rijden op een elektrische step wel op de veiligheid van jezelf en andere weggebruikers. Een helm is geen overbodige luxe! 

Openbaar vervoer op elektriciteit

Als het aan mij ligt, mogen vervuilende bussen en boten ook wel vervangen worden door schonere alternatieven. Zeker in de stad zou de luchtkwaliteit er op vooruit gaan. In Antwerpen vaart sinds enkele jaren een elektrische veerboot tussen de linker- en rechteroever van de Schelde. Ik heb zelf het verschil ervaren en de gebruikerservaring is bij de elektrische boot veel aangenamer. Geen lawaai, en geen stinkende uitlaatgassen tijdens het tochtje op het water. Top! 

Wat met de milieu-impact van al die batterijen? 

De uitstoot van elektrisch rijden mag dan wel een groot voordeel zijn, met batterijen stoten we natuurlijk op een ander probleem. Zeker bij een e-bike of elektrische step is de milieu-impact van een batterij groter dan dat je gewoon je eigen spierkracht gebruikt om vooruit te komen. Het elektronische afval stijgt, en voor de productie van batterijen zijn veel waardevolle grondstoffen nodig die steeds schaarser worden. Aan de andere kant spreken de elektrische tweewielers misschien een publiek aan dat eerder de auto verkoos voor korte ritjes, en nu zonder schadelijke uitlaatgassen rond de kerktoren rijdt. Voor alle elektronische apparaten, en dus ook elektrische auto’s geldt: recycleer ze na afloop, zodat de grondstoffen opnieuw gebruikt kunnen worden.

Ik blijf intussen vooral dankbaar gebruik maken van mijn e-bike. We gebruiken zelf onze auto te weinig om nu al de investering te doen, maar ooit droom ik natuurlijk van elektrisch rijden op alle vlakken. En jij? 

Sofie

Hoi! Ik ben Sofie en schrijf hier met veel goesting over mijn groene lifestyle, eerlijk en bewust ouderschap en hoe het is om chronisch ziek te zijn. Vragen of opmerkingen? Laat hieronder iets van je horen, vind ik leuk!

1 Comment

  1. Al paar keer met een elektrische auto gereden. Ik moet toegeven het is toch een fantastisch gevoel. De stilte, het vlot optrekken, de automatische versnellingsbak, … Alleen de kostprijs houdt me vooral tegen om, als mijn huidige auto versleten is, eentje op elektriciteit te kopen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.